torsdag 29 januari 2009

OK?? NYA IDEÉR eller NOSTALGI..


4OK! Stället vi alla mins, kommer det någonsin bli något igen?? Ibland hör man skvallras om nyöppning, renovering, dansband mm men hittils har jag inte sett något alls..
Träffade en gammal DJ vän på Flygis.. Vi kom självklart in på utelivet i stan. Mobergs, dom tar allt, kan man driva två ställen verkligen?? Ja menar, man minns ju kriget mellan Stadt och OK på den gamla goda tiden. heheheh.. Ibland va det ena mer inne än det andra men de va aldrig hippa samtidigt.. Vad jag mins va OK inget sommarställe, kan bero på Stadts underbara uteservering vid ån. Det som ändå va positivt var konkurensen. Mobergs kan behöva lite konkurens, det e alltid bra för uppfinningsrikedom samtidigt som det håller borta förfall pga monopol..

Norrtälje behövde verkligen ett nytt dansställe när Mobergs 4dök upp....
Att OK över huvudtaget fungerade berodde mer på avsaknaden av annat utbud. Mobergs var en total uppfrächning av Norrtäljes uteliv och ett helt nytt sätt att tänka. För inte fanns det clubbkänsla innan... Inte vad ja mins iaf. Mobergs kom med ett Stockholmsinspirerat tänk i clubbform. Stureplans kultur i småstadsformat.. Och dom lyckades.. Innekänsla är alltid åtråvärt trots att man vet bättre. I min privata livsfilosofi bör alla människor behandlas lika och inte bedömmas efter sitt yttre eller avsaknaden av ett smartare, sundare inre... Men Jag Älskar Röda Mattor och Vip-kö! När man väl står där och vill komma in finns det inget bättre än en egen kö där man går före.. Det bara e så.. Mmmm.. Nu skulle det ju inte handla om sånt, inne eller ute temat, det får bli en annan gång.. Dagens fråga e om det blir något av OK någonsin eller om det e kört fore ever.. Vi skriker redan efter konkurens.. Behovet finns! Redan kommer det klagomål på Mobergs, i precis samma stil som det snackades om Stadt och OK. Frågan e om det hjälper med nya frächa ställen eller om det bara handlar om att vi vill ha varriation?? Typiskt småstadssyndrome e att man går dit alla andra går, för att över huvudtaget träffa någon, för vart ska man annars gå efter kl 01?? Ja vet Teatern finns.. Och tur e väl det! Ett alternativ iaf men jag tror på fler.. Kanske behövs inte ett stort danspalats till. Kanske e det fler mindre clubbar man ska satsa på?4? Behövs en totalrenovering av OK för att få dit folk eller handlar det om vad vi som publik tycker e mest inne? Egentligen e de vi konsumenter som bestämmer men vi e dåliga på att tycka till mer än vanligt snack över bardisken... Vad önskar vi oss? Vad saknar vi? Gillar vi utbudet? Jag hör varje gång ja går ut gnäll om dåligt uteliv men ingen orkar gör nåt när allt kommer omkring.. Så bra till alla er som vågar satsa och bu till er som gnäller i tysthet..

Mm4m där stod vi, utanför Flygis, och hade nostalgi känning och gnälde lite..
Det va roligare då, när Stadt fanns, när OK hade öppet nere i gamla nattklubben.. Jag minns oxå en annan era som va rolig då men jag tvivlar på att jag idag skulle njuta av det utbudet. Min smak förändras med tiden vilket jag e glad för... Att vi hamnade där, i diskussionen, berodde egentligen bara på en sak.. Ett tips! Det fanns reklam på hotellets träningscenter att det ska bli typ 70/80/90-tals fest/klubb där i februari.. Skulle verkligen önska att det blev jordens drag den kvällen. Ett vinylalternativ till vinylfesten?4 Något för dom som inte gillar modern clubb-musik. Tyvärr är utgångsfrekvensen inte så hög i den ålderskategorin som va med då. Kan vara därför som inget ställe överlever på att vara ett vinyl-ställe. Kanske e konceptet utgång för över 30 lagom med max en gång i månaden eller en gång i kvartalet?? Jag hoppas på allt som ger oss fler alternativ..
Men på OK? 4Kommer det att fungera? Nostalgi kanske föder mer nostalgi!! OK! Öppna gamla baren i källaren! Den trippen skulle jag vilja uppleva:)
Bertil Tycker Till

Inga kommentarer: